Gemeentelijke organisatie

De bestuurlijke organisatie, de raad en het college, van de gemeente wordt ondersteund door de gemeentelijke organisatie. Hieronder vertellen we over de rollen en domeinen die er zijn in de gemeentelijke organisatie van de gemeente Dalfsen.

Gemeentesecretaris/algemeen directeur

De gemeentesecretaris is de eerste beleidsadviseur van het college van burgemeester en wethouders en is tevens het hoofd van de ambtelijke organisatie.

Concernmanagementteam

Het managementteam bestaat uit de secretaris/algemeen directeur en de concern/domeinmanagers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de algemene coördinatie en aansturing van de organisatie.  

Domeinen

De uitvoerende taken van de gemeente zijn onderverdeeld in drie domeinen. Deze uitvoerende domeinen worden ondersteund door de concernstaf. Hieronder vind je per domein meer informatie over wat ze doen voor de gemeente Dalfsen. 

Concernstaf

De Concernstaf werkt voor de hele organisatie. Ze geven onafhankelijk advies aan het bestuur, management en collega’s. Dit doen ze vanuit hun expertises. Ze werken op verschillende manieren: strategisch, programmatisch, projectmatig, gebiedsverbindend en participatief. Ook hebben ze interne controlfuncties. Ze volgen trends en ontwikkelingen volgen en vertalen die naar het werk van de gemeente Dalfsen. Ze werken nauw samen met partners binnen en buiten de gemeente en zorgen voor goede besluitvormingsprocessen. Ook is de concernstaf verantwoordelijk voor het ontwikkelen, uitvoeren en implementeren van personeelsbeleid en organisatieadvies. 

Onder de concernstaf vallen de teams: 

  • Programma, Strategie en Control 

  • Personeel en organisatie 

Domein Samenleving

Het domein Samenleving

Onder het domein samenleving vallen de teams: 

  • Jeugd, WMO en Samen Doen 
  • Participatie 
  • Integraal beleid en ondersteuning  

Domein Ruimte

Het domein ruimte gaat over alles wat er in onze (leef)omgeving gebeurt. We onderhouden de openbare ruimte, zoals straten, speeltuinen, openbaar groen en begraafplaatsen. We geven advies over en ontwikkelen (nieuw) beleid voor belangrijke thema’s zoals woningbouw, verkeer, economie, recreatie en duurzaamheid. We maken projecten en plannen voor deze thema's en voeren ze uit. Ook zorgen we voor de kwaliteit van onze openbare ruimte. Dat doen we door vergunningen te verlenen, toezicht te houden en regels te handhaven.  

Onder het domein ruimte vallen de teams: 

  • Advies en regievoering 
  • Projecten en planontwikkeling 
  • Ruimtelijke kwaliteit 
  • Dagelijks beheer 

 

Domein Dienstverlening

Het domein dienstverlening richt zich op het bieden van goede dienstverlening aan inwoners, ondernemers en gemeentelijke afdelingen. Dit omvat het directe contact met inwoners en ondernemers, bijvoorbeeld via de telefoon of aan de balie. Team Openbare Orde valt ook onder dit domein. Dit team houdt zich bezig met crisisbeheersing, toezicht op de openbare ruimte en evenementen. Het domein ondersteunt en adviseert zowel de externe dienstverlening als de interne bedrijfsvoering met teams als inkoop, ICT, communicatie, financiën, archivering en juridische zaken. 

Onder het domein dienstverlening vallen de volgende teams: 

  • Burgerzaken en KCC 

  • Openbare orde 

  • Financiën 

  • Ondersteuning & Advies 

  • Informatiemanagement 

Heeft u gevonden wat u zocht?