Hulp bij het huishouden
Wat is het?
Als u niet meer alles zelf kunt doen in het huishouden, kan de gemeente u hiermee helpen. Samen met u zoekt de gemeente naar een oplossing.
Hoe werkt het?
Welke hulp u van de gemeente krijgt, hangt af van uw persoonlijke situatie.
- Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden.
- Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst.
- Als u hier niet mee geholpen bent, kan de gemeente u helpen met:
- hulp in natura, waarbij de gemeente alles voor u regelt;
- een persoonsgebonden budget (pgb) waarmee u de hulp zelf inhuurt.
- De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt.
Wat moet ik doen?
- U neemt contact op met het Wmo-loket van de gemeente.
- U voert een gesprek met de gemeente over uw situatie.
- U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
Hoe lang duurt het?
- De gemeente heeft 6 weken de tijd om onderzoek te doen.
- U krijgt een verslag van de uitkomsten van dit onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil geven.
- Daarna kunt u een aanvraag indienen voor hulp bij het huishouden. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht.
Contact
- Online contactformulier
- E-mailadres gemeente@dalfsen.nl
- Telefoonnumer 14 0529