Veelgestelde vragen Welsummerweg
1. Waarom wordt de Welsummerweg heringericht?
De verkeersveiligheid op de Welsummerweg wordt verbeterd omdat de huidige situatie niet optimaal is. Op de Welsummerweg zijn er verschillende ernstige ongelukken gebeurd. Ook maakt de Welsummerweg onderdeel uit van de snelfietsroute Zwolle-Dalfsen-Ommen-Hardenberg. Hoewel de route als hoofdfietsverbinding is aangewezen, ontbreekt een inrichting die dit ondersteunt. Bovendien is er langs een deel van de weg geen voetpad, wat de veiligheid van voetgangers beperkt. Het doel van de herinrichting is verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
2. Waarom is gekozen voor een fietsstraat?
Voor de Welsummerweg is in het verleden een uitgebreide verkenning uitgevoerd, waarbij vijf verschillende opties zijn onderzocht. Uit deze verkenning blijkt dat een fietsstraat de beste oplossing is. Een fietsstraat versterkt de positie van fietsers op de weg en maakt de route herkenbaar als een belangrijke (hoofd-)fietsverbinding. Dit draagt bij aan een verwachte toename van fietsverkeer. Daarnaast biedt een fietsstraat voordelen ten opzichte van de andere varianten: de snelheid en het aantal voertuigen van gemotoriseerd verkeer zullen naar verwachting afnemen. Dit komt de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers ten goede.
3. Hoe zijn inwoners/bedrijven meegenomen in de keuze voor ontwerp?
Op 28 mei 2024 werd een bijeenkomst gehouden over de herinrichting van de Welsummerweg. Tijdens deze bijeenkomst werden bezoekers bijgepraat over het project en werden de gemaakte keuzes toegelicht. Iedereen had de mogelijkheid om opmerkingen te geven, die vervolgens zo goed mogelijk zijn verwerkt in een aangepast ontwerp. Daarnaast zijn er ook individuele gesprekken gevoerd. Het tragische ongeval in 2023 heeft ook veel zorgen opgeroepen en ook hierover zijn gesprekken gevoerd.
4. Op welke manier is rekening gehouden met landbouwverkeer en industrieverkeer?
Op het bedrijventerrein aan de Welsummerweg is vanwege het industrieverkeer gekozen voor een andere inrichting met fietsstroken. Verder worden op het bedrijventerrein drempels toegepast die geschikt zijn voor zwaar verkeer. Buiten de bebouwde kom wordt op de Welsummerweg een geslotenverklaring ingesteld. Dit houdt in dat de weg gesloten is voor gemotoriseerd verkeer m.u.v. bestemmingsverkeer. Hierdoor kan de snelheid van 60 km/u kunnen worden gehandhaafd en zijn er minder snelheidsremmers en drempels nodig. Ook kunnen de drempels die er komen minder stijl worden aangelegd, waardoor de drempels voor minder geluidsoverlast zorgen. Busdrempels zorgen voor minder overlast voor landbouwverkeer en is nu op twee plekken meegenomen in het nieuwe ontwerp.
5. Hoe is dit ontwerp tot stand gekomen?
Alle opmerkingen die gemaakt zijn tijden de inloopbijeenkomst zijn besproken met de verkeersexperts. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met verschillende aanwonenden, bedrijven en belangenpartijen. Er zijn verschillende uitwerkingen gemaakt en bekeken. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het aangepaste ontwerp van december 2024.
6. Waarom wordt bestemmingsverkeer ingevoerd op de Welsummerweg?
Uit onderzoek blijkt dat er op de Welsummerweg momenteel veel doorgaand verkeer rijdt dat geen bestemming aan deze weg heeft. Dit sluipverkeer willen we graag omleiden via een andere route, zoals de Rondweg (N340), omdat deze wegen beter geschikt en ingericht zijn voor dergelijke verkeersstromen.
7. Zorgt de invoering van alleen bestemmingsverkeer niet voor dat er andere sluiproutes ontstaan?
Met behulp van een verkeersmodel kunnen de verwachte verkeersstromen in beeld worden gebracht. Door maatregelen te nemen op de Welsummerweg, wordt het verkeer via de gewenste route via de Rondweg/N340 gestuurd. Het is niet te verwachten dat de route via Brinkweg/De Stokte veelvuldig als alternatief wordt gebruikt. Deze route is minder aantrekkelijk omdat er omgereden moet worden, wat meer tijd kost, en de weg bovendien smal is. Na de aanpassingen van de Welsummerweg wordt de situatie op omliggende wegen gemonitord. Mocht uit de monitoring blijken dat de praktijk toch anders is, wordt gekeken naar passende maatregelen. Voor eventuele maatregelen wordt budget beschikbaar gehouden.
8. Wie bepaalt welk ontwerp wordt gekozen?
De Gemeenteraad kiest het ontwerp.
9. Heb ik als inwoner/ondernemer na goedkeuring door de Gemeenteraad nog iets in te brengen?
Na besluitvorming van de gemeenteraad ligt de keuze voor de inrichting vast.
10. Wat gebeurt er nadat de gemeenteraad het ontwerp heeft goedgekeurd?
In februari of maart 2025 neemt de Gemeenteraad een beslissing. Na deze stap worden verdere voorbereidingen gedaan, zoals het maken van een document met alle technische eisen voor het project (bestek) en het zoeken naar een bedrijf dat het werk kan uitvoeren (aanbesteding).
11. Wanneer wordt daadwerkelijk gestart met werkzaamheden aan de Welsummerweg
De werkzaamheden worden in 2026 uitgevoerd.
12. Wat gebeurt er nadat de Welsummerweg is heringericht?
De situatie wordt gemonitord en na verloop van tijd wordt een evaluatie uitgevoerd.
13. Wat houdt een geslotenverklaring precies in?
Dit betekent dat gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan op de Welsummerweg, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Bestemmingsverkeer omvat onder andere aanwonenden, gebruikers van aanliggende percelen en bedrijven die gevestigd zijn aan de Welsummerweg waar je naartoe moet. Deze regeling geldt uitsluitend voor bestemmingen binnen het gebied waar de geslotenverklaring voor geldt. Met andere woorden, heb je geen bestemming in het gebied dan mag je er niet rijden.